Selecteer een pagina

Wanneer je er voor kiest om in een ziekenhuis of geboortecentrum te bevallen, zonder medische indicatie, je een eigen bijdrage moet betalen voor het gebruik van de verloskamer. Aangezien ziekenhuizen en geboortecentra verschillende prijzen hanteren, is er voor gekozen om een vast bedrag te vergoeden van €215,- door de zorgverzekering. Het verschil tussen het tarief van de poliklinische bevalling en de €215,- die de verzekering vergoed, is jouw eigen bijdrage. In een geboortecentrum bevallen kost €357,84. Ben je aanvullend verzekerd, kijk dan welk bedrag jouw verzekering vergoed, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Kraamzorg zit in het basispakket en vergoed minimaal 24 uur, maximaal 80 uur, geteld vanaf de dag van de bevalling. Dagen doorgebracht in ziekenhuis of geboortecentrum worden er af gehaald. Eigen bijdrage kraamzorg is €4,40,- per uur. Als je in een ziekenhuis of geboortecentrum bevalt, zonder medische indicatie betaal je €17,50,-per dag voor de baby en €17,50,-per dag voor moeder. Wat is het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage?  Eigen risico is het vaste bedrag van €384,-  per jaar dat iedereen moet betalen en zich per kalenderjaar opstapelt.          De eigen bijdrage is een variërend bedrag, dat je uit eigen zak moet betalen. Het stapelt niet op , je betaalt het iedere keer opnieuw. Verloskundige zorg valt niet onder eigen risico. Poliklinisch bevallen en kraamzorg hebben altijd een eigen bijdrage, Eigen risico is gekoppeld aan een DBC(Diagnose-Behandeling- Combinatie)  Bij de start van de DBC wordt de rekening geopend en worden alle verdere behandelingen hier aan gekoppeld. De start van een DBC kan al zijn bij een gesprek of kort onderzoek bij een specialist. Opent een DBC in b.v. 2018 wordt het eigen risico van 2018 gebruikt. Als er verdere controles/ behandeling nodig zijn, wordt er een vervolg DBC geopend. Stel dat het vervolg DBC valt in 2019, moet er ook over 2019 eigen risico worden betaald! Ziekenhuizen en specialisten sturen meestal pas de rekening naar de zorgverzekeraar als het hele traject is afgelopen. Dit zorgt soms nogal wat verwarring bij de klant. Zorg dus dat je goed bent geïnformeerd!!!